Artikkelnr 40

Mis? Tantsupedagoogika workshop

Anni Zupping
Tantsukunsti III õppeaasta üliõpilane

nr 39nr 41

Septembri kolmandal nädalal külastas Viljandit särasilmne tantsuõppejõud Tine Tamborg otse Taani Kuningriigist. Tine andis Viljandi Kultuuriakadeemia tantsukunsti 3. ja 4. kursuse tudengitele tantsupedagoogika õpituba. Neli päeva täis tantsu, loovust, õpetamiseks kasulikke nippe, arutelusid ja katsetamist.

Tine tundi minnes ei osanud midagi loota ega karta. Kuna aine nimi oli tantsupedagoogika, siis olid võimalikud mitmed lähenemised – praktiline, teoreetiline ja nende segu. Kohe sai selgeks see, et me katsetame kõike endi peal ehk oleme samal ajal nii õpilased kui õpetajad.

Mida Tine meile õpetas?

Nende nelja päeva jooksul saime kuhjaga lihtsaid, kuid samas arendavaid ja põnevaid harjutusi ning ülesandeid, mida erinevast vanuseastmest õpilastega tunnis teha. Algajatega on hea alustada lihtsalt liikumisrõõmust ning olles algajate õpetaja, on hea neid julgustada ja mitte hinnanguid anda. Tähtis on ju see, et laps tahaks uuesti tantsutundi tulla ning saaks sealt liikumiskogemuse.

Loovad ülesanded, näitlikud materjalid

Tine kasutas palju näitlikku materjali ning julgustas oma tundides kasutama joonistusi, fotosid, videot jne. Paljud harjutused olid üles ehitatud nii, et ühest sai väikese variatsiooniga teine ning lõpuks tuli sellest väike kombinatsioon, mida üksteisele esitada. Palju oli võimalusi ise luua ning koos partneriga mõte lendama lasta. Hiljem tagasisidet andes tuli välja, et just loovad ülesanded mõjusid osalejatele huvitavalt ning motiveerivalt.

Ent kuidas üldse motiveerida õpilasi, kes ei taha tantsust kuuldagi? Tine tõi hea näite teismelistest, kes käed rinnal õpetajale otsa põrnitsevad, näos suur küsimärk ning peas ainuke mõte sellest, kuidas tunnist minema pääseda. Sellisel juhul tulevad appi enesekindlus, kindlad reeglid ning tunni seostamine nende eluolu ja hobidega. Tuleb olla kaval ning avatud väljakutsetele.

Väsimusest üle

Kolmandal päeval tuli päevakorda väsimus. Mida teha siis kui energia tase on madal? Kui õpilased on väsinud või masenduses, siis tuleks sellest rääkida. Kuidas tunneb ennast sinu keha? Kuidas tunneb ennast sinu meel/hing? Küsides neid küsimusi ja teadvustades, et kõik need tunded on tavapärased ning igaühte puudutavad, loome tantsusaali keskkonna, kus õpilane ei ole pelgalt keha, kes täidab ülesannet, vaid elav hing koos oma emotsioonide ja tunnetega.

Ka õpetaja peab oskama end hoida

Iga päev on uus ning iga päeva tuleb alustada just sellest punktist, kuidas ennast hetkel tunned. Pole vaja võrrelda eilsega ega kellegi teisega. Sina oled sina ning liigud oma teel. Tantsija ning tantsuõpetaja on Tine arvates kõige vapramad ametid. Haavatavus, igapäevane treenimine ning töö kehaga, vastutamine enda ja teiste eest nii hingeliselt kui kehaliselt, tantsija lühike karjäär, ootamatud muutused ja ebakindlus töökohal on vaid väike loetelu sellest, millega tuleb rinda pista.

Tine soovitus kõigile: tuleb ennast hoida! Kui me ennast ei poputa ega arenda, ei ole õpetajatena meil enam midagi anda. Energia tuleb saata ringlusesse ja sel juhul saame selle sajakordselt tagasi!