Artikkel

PEALKIRI — . PINY

Sofia Martila ja Eva Lotta Kliimask
TLÜ BFMi koreograafia õppekava tudengid

nr 144

veebruar, 2025

PEALKIRI —  . PINY

Piny
Autor: Vera Marmelo

2024. aasta sügisel korraldas Sõltumatu Tantsu Lava (STL) Triinu Aroni eestvedamisel esimese Sõltumatu Tantsu Festivali. Festivali korraldajad tõid kokku koreograafe ja tantsijaid nii Eestist kui ka välisriikidest, luues mitmekülgse ja rahvusvahelise programmi.

Üheks festivali külaliseks oli Portugali kaasaegse tantsu väljapaistvamaid koreograafe ja julgemaid tantsukunstnikke Piny. Ta tõi Eestisse teose “.G RITO”, kus koos temaga astusid üles Adrielle ‘Nala’, Aina Lanas, Catarina Ribeiro, Leo, Lúcia Afonso, Carincuro ja Carolina Caramelo. Laval sündis võimas sünergia – grupikoreograafia ja individuaalne liikumiskeel põimusid dünaamiliseks fusion’iks, kus segunesid erinevad liikumisstiilid ja -kvaliteedid.

BFM-i tudengid ja Piny
Autor: Piny

Piny õpetas 23.–27. septembrini 2024 repertuaariklassi raames TLÜ BFMi koreograafiatudengeid. Töötoa eesmärk oli pakkuda tulevastele koreograafidele kogemust ja suuremat kaasatust tantsumaastikul toimuvasse.

Esimene õppepäev algas vestlusega. Piny tundis huvi tantsijate tausta, seniste kogemuste, tulevikuplaanide ja unistuste vastu. Vestlus lõi koostöise ja turvalise ruumi, kus lubatud oli nii katsetada kui ebamugavuste kerkimisel katsetamisest loobuda. Juba soojendus ise pakkus sissevaadet Pinyle omasesse tantsulisse käekirja. Järgneva nädala jooksul praktiseeriti house’i kehakasutust ja groove’i, Raqs Sharqi isolatsioone, capoeira samme, flamenko plaksu- ja tallarütme, samba lõputut energiat, vogue’i viit põhielementi ja funk’i quadradinho’t. Piny andis põhjaliku ülevaate erinevate tantsustiilide kujunemisloost, käsitledes nii nende ajaloolist tausta kui kogukonna rolli nende stiilide arengus. Samuti selgitas ta, kuidas neid tantsustiile on läbi aegade õpetatud ja edasi antud.

Lisaks õppisid tudengid Piny soololavastuse “HIP. a pussy point of view” (2019) ja “.G RITO” (2022) koreograafiaid. Õpitud katkenditest valmis Mait Agu preemia üleandmise tseremooniaks lavastus. Noored tantsijad said Piny trupilt tagasisidet ja innustust.

Mitmed tudengid pidasid Piny töötoas osalemist väga oluliseks. Välja toodi, et Piny tunni materjal oli kui värske õhu sõõm, mis pakkus väljakutset nii tantsija, mõtleja, tantsukogukonna liikme kui ka indiviidina. Piny ja tema töö seavad kahtluse alla status quo’d ja motiveerivad kriitiliselt mõtlema, tuues akadeemilisse asutusse mitte-eurotsentrilise vaatenurga, mis pöörab tähelepanu vähemuste häältele. Ilmselt pole TLÜ balletisaali põrand ja seinad midagi sarnast varem näinud –  see oli hea annus šokiteraapiat.

Tudengitele antud intervjuus tutvustas Piny oma loomingu aluseks olevat filosoofiat. Ta arvab, et tänapäeva maailmas on lihtne jääda pealiskaudseks, sest kogu maailma info on nii kergesti kättesaadav. Fusion ehk kahe või enama tantsustiili koreograafias kokkusegamine, on olnud juba pikemat aega Piny loomingu oluline osa. Tänu huvile mitmesuguste tantsustiilide vastu on nende põimimine tema koreograafias toimunud peaaegu alateadlikult. Alustades oma tantsuteekonda Raqs Sharqi’ga (Egiptuse kõhutantsu stiil) ning lisades repertuaari salsa, house’i, hiphopi ja palju muud, kujunes tema isikupärane stiil just läbi erinevate mõjutuste sulandumise – nii sai fusion’ist tema loomingu orgaaniline osa. (Piny, september 2024)

Intervjuu käigus kirjeldas Piny oma kogemust tantsuõpetajana. Kui ta fusion stiili õpetama hakkas, mõistis ta, et õpilaste jaoks on keeruline alustada tantsu õppimist, kui tantsustiilid on juba kokku sulatatud. Nii otsustas ta tutvustada iga stiili põhisamme, vormi ja ajalugu, et oleks teada, kust see tants tuleb ja miks on ta selliseks kujunenud. Selliselt lähenedes taipas Piny, et ta ei tegele üksnes tantsimise, vaid ka tantsu uurimisega. Teise kultuuri tantsude omaks võtmine ja nende ümberkujundamine millekski uueks on vastutusrikas protsess, mida tuleb teha teadlikult. See eeldab austust ja arusaamist, et iga tantsustiili arenguetapp on oluline ka tänapäeval ning et selle ajalugu ja kontekst ei tohi loomingulises protsessis kaduma minna. (Piny, september 2024)

Praegu on Piny koondanud fookuse OU.kupa projektile, mille kunstilise juhina ta tegutseb. See projekt on omamoodi “aja ja okupatsiooni mõjust välja arenenud pidustus, mille eesmärk on kirjutada ja jagada teistsugust tantsuajalugu.” (Piny, 2024). Projekti eesmärk on luua seos erinevate riikide mitteametlikes kontekstides tekkinud tänava- ja klubikultuuride vahel. Programm koosneb etendustest, näitusest, vestlustest ja avatud treeningsessioonidest DJ-set’idega. Projekti üks eesmärke on ka Portugali tänavatantsu ja klubide arhiivi koostamine isiklike lugude, intervjuude, fotode ja videote kogumise kaudu. (Piny, 2024)

“Minu jaoks tähendab OU.kupa seda, et mul on minu ajalugu. Selle tõttu, mida ma olen teinud ja kust ma tulen, on mul juurdepääs asjadele, mida neil, kes kureerivad institutsionaalseid ruume, võib-olla ei ole” – Piny (Teatro do Bairro Alto, 2023).

Teine hiljutine väga kaalukas projekt Piny kunstnikuteel on näitus “dança não dança”, mille loomisel oli oluline roll Piny ja Lúcia Afonso uurimistööl. Mitme kunstniku ja teadlase koostöönäitus pakub kehalist teekonda läbi tantsu erinevate ilmingute, mis on iseloomustanud 20. sajandit ja 21. sajandi algust. Näitusel käsitletakse ajalugu mittelineaarselt, et näidata tantse ja nende ajalugu erinevatest vaatenurkadest. Näituse lähtepunktiks on tantsiv keha, mis peegeldab erinevaid arusaamu tantsivast kehast läbi ajaloo. (Fundação Calouste Gulbenkian, 2025)

Näituse loomisega võetud ülesanne on olnud ja on endiselt tohutu, sest aastakümneid on tänava- ja klubitantsude ülemaailmset kohalolekut ja tähtsust – mida tuleks esile tuua näitustel, lavadel ja kirjanduses – teadlikult varjutatud ja kustutatud. Sellel on mitmeid põhjuseid, kuid peaaegu kõik neist on seotud eurotsentriliste vaatenurkade, poliitiliste hoiakute, klassitsismi ja ilmselgelt ka rassismiga. Tänava- ja klubitantsud on sügavalt juurdunud mustanahaliste kultuuris, äärelinnade kogukondades, vastupidavuses ja rõõmus. Need tantsuvormid on lahutamatu osa globaalsest ajaloost ja ka tantsuajaloost, mida haridusasutustes ja institutsioonides on sageli alla surutud või sootuks välja jäetud. Selle tagasihoidliku uurimuse olemasolu muuseumis ei ole lõplik lahendus, kuid see on samm nähtavuse suunas. (Pinypon-the-Rainbow-Dash, 2025)

Näitus toimus Calouste Gulbenkiani Fondi galeriis 15. novembrist 2024 – 13. jaanuarini 2025.

Piny Fundação Calouste Gulbenkian muuseumis näitusel ”dança não dança”

Piny jagas TLÜ BFMi üliõpilastega oma kogemust nii tantsija, õpetaja kui tantsu-uurija vaatenurgast, rõhutades tantsu ajaloolise ja kultuurilise konteksti mõistmise tähtsust. Ta tutvustas erinevaid tantsustiile, tuues esile, et iga stiili arengulugu on oluline teadmistepagasi rikastamiseks ja tuleviku tantsukultuuri arendamiseks. Piny keskendub elava tantsukultuuri, tänava- ja klubitantsu ning pärimustantsu seostele, püüdes avardada üliõpilaste silmaringi ja teadlikkust tantsu sügavamast tähendusest.

Täname Sõltumatu Tantsu Festivali korraldajaid ja Tallinna Ülikooli BFMi instituuti võimaluse eest töötada koos inspireeriva kunstnikuga.

Piny tegevust saab jälgida tema Instagramis ja portfolio veebileheküljel.

 

Kasutatud allikad:

Fundação Calouste Gulbenkian. (n.d.). dança não dança – Fundação Calouste Gulbenkian. Kasutatud 12.01.2025. https://gulbenkian.pt/agenda/exposicao-danca-nao-danca/

Piny. (2024). OU.kupa. PINY. Kasutatud 11.01.2025. https://pinyworks.squarespace.com/oukupa

Piny. Tallinna Ülikooli BFMi tantsutudengitele antud intervjuud. September 2024.

Pinypon-the-Rainbow-Dash [piny.orchidaceae]. Piny poseerib tantsustiilide kaardi kõrval. Instagram. Kasutatud 11.01.2025. https://www.instagram.com/p/DEpoqD5NSm4/?img_index=4

Sõltumatu Tantsu Lava. (2024). STF 2024: .G RITO Piny. Sõltumatu Tantsu Lava. Kasutatud 09.01.2025. https://www.stl.ee/lisaprogramm/festival/g-rito

Teatro do Bairro Alto. (2023). Piny em discurso direto sobre a ocupação de danças de rua e clubbing que acontece no TBA. Kasutatud 12.01.2025.

https://www.youtube.com/watch?v=F9EvqpnFI4k