Artikkelnr 119

Kolleegid Jevgeni Gribist

Raho Aadla
Kirjutav liikuja

nr 118

Allikas: erakogu

Jevgeni Grib on tunnustatud Eesti balletitantsija, koreograaf ja Eesti Rahvusballeti esitantsija. Rahvusvaheline töökogemus, meeldejäävad rollisooritused ning äärmiselt huvitav ja mitmekülgne koreograafia teevad Jevgenist Eesti tantsumaastikul ainulaadselt silmapaistva balletiartisti ja koreograafi. Jevgeni töökus, distsipliin ja pühendumus nii artisti kui loojana on viinud ta oma ala absoluutsesse tippu. Ta on koostööd teinud nii rahvusvaheliste artistidega kui kasutanud oma loomingus Eesti heliloojaid ja kunstnikke. Praegu saab Jevgeni rollisooritusi ja koreograafiat nautida nii Eesti Rahvusballeti kui Vanemuise teatri laval – mõlema teatriga on seotud ka uued loomingulised plaanid.

Augustis 2022 pälvis Jevgeni presidendi noore kultuuritegelase preemia. Uurisin, milline inimene-looja-kolleeg on Jevgeni Grib.


Linnar Looris

(Eesti Rahvusballeti kunstiline juht)

Jevgeniga on olnud ääretult meeldiv koostööd teha, sest ta on distsiplineeritud ja annab endast alati 100% isegi siis, kui ta on väsinud – tegelikult tema väsimust eriti ei märkagi, sest ta elab ja hingab tantsukunstis. Temasuguse artistiga töötades muutub balletitants tõeliseks kunstiks ja avaneb reaalne võimalus saavutada uusi tehnilisi ja emotsionaalseid tasemeid. Jevgeni on fantastiline partner, kes oskab ideaalselt nii mees- kui ka naispartnereid laval meisterlikult toetada. Jevgeni loodud koreograafia on ainulaadne ja liigutav – imetlen tema muusikavalikut ja leidlikkust selles, kuidas ta tantsusamme kokku seab.

Jevgeni on inimesena väga avatud ja tore, tema hea süda ja positiivne meelestatus kiirgavad välja kõiges, mis ta teeb. Presidendi tunnustuse on ta auga välja teeninud ja mul on hea meel, et nii balletikunst kui ka meesballetitantsija meie väikeses Eestis saab sellise tähelepanu osaliseks – nii see peabki olema ja selliste tunnustuste nimel tasub tööd teha. Ma loodan väga, et Jevgeni looming inspireerib noori balletikunstiga tegelema – Jevgeni on eeskuju. Imetlus- ja tähelepanuväärne on see, et Jevgeni suudab seda kõike teha, olles õnnelik kahe lapse isa.

Elagu Jevgeni, tema looming ja Eesti meesballetitantsijad!


Anna Roberta

(kolleeg ja lavapartner)

Jevgeni Gribiga lava jagada on unustamatu kogemus. Väga lihtne on temaga leida tõelist emotsionaalset sidet ja tunda end absoluutselt vabana. Tema ülim nõudlikkus koreograafina on karm, kuid õiglane, sest selles puudub ebaõiglus  – samad standardid seab ta ka iseendale.

Mida enam õpin Jevgenit artisti ja inimesena tundma, seda enam leian temast endale inspiratsiooni ja eeskuju.


Darja Günter

(sõber ja kolleeg)

Jevgeni on Tallinna Balletikooli vilistlane, kes sai koolist tugeva klassikalise tantsu baasi. Juba kooliajal oli näha tema imelist talenti ja ainulaadseid nüüdistantsuoskusi. Tänaseks on Jevgeni kasvanud suurepäraseks professionaalseks tantsijaks ja mitmekülgseks koreograafiks. Iga saalis olev vaataja tunneb ja tunnetab Jevgeni sügavat sisemist maailma. Ta on hooliv ja lahke hingega inimene, kelle pilk on maailmale avatud ning kes oskab iseenda üle nalja teha. Jevgeni läheneb elule filosoofiliselt.


Sergei Upkin

(sõber ja kolleeg)

Tean Jevgenit alates Tallinna Balletikooli ajast. Mäletan, kui ta oma karjääri alguses Estonia teatrisse tuli. Suhtlesime ka siis, kui ta töötas Eifmani balletitrupis. Teadsin Jevgenit, kui ta tagasi Eestisse tuli ja tean Jevgenit ka nüüd – olen tema kolleeg ja teatris garderoobikaaslane.

Artisti ja tantsijana on ta hea materjal ja isiksus. Ta leiab igast uuest tööst üles selle, mis teda tõeliselt huvitab. Inimesena on Jevgeni soe ja avatud, aga mitte “avalik inimene”, kes räägib kohe kõigest, mis peas või hingel. Ta võtab aega ja on tundlik.

Jevgeni teab oma nõrkusi tantsukunstis ja on mõned nendest juba ületanud. Nii kaua, kui ma teda tean, on ta ennast alati edasi arendanud, olnud pidevas õppimises ja avastamises. Jevgeni on inimene, kes veel palju muutub, sest ta otsib pidevalt iseennast meie kunstimaailmas.

Soovitan tal õppimisega jätkata.

Jevgeni väga armastab oma lapsi.


Heili Einasto

(tantsust kirjutaja)

Olen Jevgeni Gribi kasvu kunstnikuna näinud Balletikooli lõpetamisest alates. Ta on nüüdisaegse plastikaga tantsija, kelle artistlikkus pääseb mõjule just modernsemas koreograafias, mis eeldab tantsija kehalt voolavust ning füüsiliselt tajutavat emotsionaalsust. Väga palju on ta tuge saanud Marina Kesleri lavastustelt, kus tal on olnud kaalukad, tema kehanärvi (kui kasutada Aime Leisi mõistet) arvestavad rollid, kuid ka nt Mai Murdmaa “[Tšaikovski] Kuuendas sümfoonias” suutis ta luua mulje, et peaosa oli just talle loodud, just tema võimeid arvestades. Jevgeni Gribi on laval alati huvitav jälgida ning aasta-aastalt on tema rollid muutunud värvikamateks, mitmekülgsemateks ja sügavamateks ning on suurepäraselt viimistletud detailidega. Silme ette tuli kohe erootiliselt hingav rafineeritult kuri Kurat Marina Kesleri “Kratis” või erakordselt mitmetahuline Surm Teet Kase “Kuningas Päikeses” (mõlemast olen kirjutanud Postimehes).

Ka koreograafina on ta näidanud kasvu ja arengut. Hetkel on ta küll veel staadiumis, mida iseloomustab ohtralt voolavat-vooklevat liikumist ühes ajahetkes – mõnikord mõjub see vähemalt mulle üleküllasena ja tahaks meelde tuletada, et “less is more”, kuid tunnustan Gribi teemadevaliku avarust ja liikumiskeele ladusust ning ootan huviga Gribi järgmisi avastusi tantsija ja lavastajana.


Marina Kesler

(koreograaf-lavastaja)

Tean Jevgenit sellest  ajast, kui ta veel koolis oli. Üksteise mõistmine tekkis meil kohe – olles koreograaf, tajusin esimesest hetkest peale tema unikaalset liikumisstiili, mis inspireeris mind ja see inspiratsioon kestab siiamaani. Voolavus, tundlikkus, impulsiivsus, jõulisus ja samas peenetundeline õrnus ning sügav ja mitmetasandiline rolli loomine teeb Jevgenist erakordse kunstniku. Unustamatud on rollid  meie koostööst ballettides “Bernarda Alba maja”, “Undiin”, “Helde puu”, “Libahunt”,  “Othello”, “ Tuhkatriinu”, “ Kratt”, “Anna Karenina”. Tema isikupära on kujundanud ja mõjutanud minu loomingut – sellest koostööst on omakorda sündinud ja väljakasvanud Jevgeni kui koreograaf.

Koreograafina loob Jevgeni mõjuvaid tundemaailma-atmosfääri lavastusi, kus musikaalsusel, liikumisel, visuaalil ja ideel on orgaaniline, üksteist toetav side. Emotsionaalne nüansirikkus, leidlik koreograafiline keel ja sügav elufilosoofiataju  seavad tema tööd  kõrgeimate kunstiteoste ritta.


Sasha Pushkin

(pianist, helilooja, improvisaator)

Esmalt lõi Jevgeni koreograafia “Sharps & Flats” mu muusikale “One Dance Day”, mida esitati Rahvusooperis Tallinnas. (Vaata siit.)

Hiljem töötasime koos balleti “Keep a Light in the Window” / “Valgus aknas” kallal. Koostöö oli väga inspireeriv ja meie vahel tekkis kiiresti usalduslik suhe. Jevgeni andis mulle kui heliloojale palju ruumi mu isiklikuks loomingulisuseks ja ideedeks. Vahel pidi ta ootama, aga ta tegi seda kannatlikult, andes mulle võimaluse rakendada huvitavaid ideid ja teha seda kvaliteetsel viisil.

Me töötasime enamasti erinevates kohtades – tema valmistas koreograafiat ette Tallinnas ja mina lõin muusikat Berliinis. Suhtlesime ja vahetasime mõtteid väga tihedalt.

Kui ma Rahvusooperis toimunud esietenduse jaoks kohale lendasin, olin veelgi enam inspireeritud tööatmosfäärist ja meeldivast suhtlemisest. Loomulikult saatis tööd suur edu ja mul oli hea meel näha, kuidas publik minu kompositsioonidele ja nende sünteesile tantsuga reageeris – nad istusid hingetuna kuni viimse vaikselt kustuva helini ja lõpus, peale viimast heli- ja valguspiiska, purskus aplaus neist välja.

See oli täpselt see, mida soovisin. Jevgeni, aitäh sulle selle naudingu eest!

Järgmisel korral teeme selle veel huvitavamaks ja muljetavaldavamaks!


Mare Tommingas

(Teater Vanemuine balletijuht)

Jevgeni Grib.

Läbi ja lõhki kunstnik, kelle lõuendil saavad värvid helindatud ja keha graafilised joonised liikumise sügavama mõtte.

Looja, kes suudab ühest sõnast teha sõnadeta loo.